شناسهٔ خبر: 14437 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقتصاددان فرانسوی با کتاب"سرمایه در قرن 21" ، امریکا را به هم ریخت

توماس پیکتی» استاد دانشگاه دانشکده اقتصاد پاریس اخیراٌ کتابی 700 صفحه ای درباره اقتصاد و نظام سرمایه داری نوشته که سر و صدای زیادی در امریکا کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛  «توماس پیکتی» استاد دانشگاه دانشکده اقتصاد پاریس اخیراٌ کتابی منتشر کرده است که در حدود ۷۰۰صفحه درباره اقتصاد و نظام سرمایه داری بحث می کند. این استاد ۴۰ ساله فرانسوی که کتاب خود را به با ترجمه انگلیسی منتشر کرده است در مصاحبه با روزنامه گاردین درباره کتاب خود با عنوان «سرمایه در قرن ۲۱» می گوید بیشتر مطالب این کتاب به داده ها و اطللاعات آماری مربوط می شوند که در طول سالهای تدریس جمع آوری کرده ام. 
به گزارش گاردین در این کتاب استاد فرانسوی اقتصاد به تظاهرات خیابانی در کشورهای مختلف غربی علیه سرمایه داری اشاره می کند و می گوید که هیچ کدام از این تظاهرات بر اساس توهمات و هیجانات زودگذر نبوده است. در این کتاب که در هفته های اخیر در بازار کتاب آمریکا حرف و حدیث های بسیاری را موجب شده است، پیکتی با استناد به دیگر نخبگان اقتصادی و سیاسی اعتقاد خود را اینگونه بیان می کند که در قلب زندگی آمریکایی و به طور کلی زندگی سرمایه داری هنوز این سوال وجود دارد که این نوع نظام می تواند کیفیت زندگی همه مردم را بهبود بخشد؟ پیکتی خودش به این سوال جواب می دهد و می گوید نه. 
البته بعضی از کارشناسان اقتصادی مثل برانکو میلونویچ اقتصاددان سابق بانک جهانی کتاب اقتصاددان فرانسوی را تکرار مکررات و درسهای ۲۰۰سال پیش درباره اقتصاد سرمایه داری است و اینکه این قضیه دیگر به کلیشه تبدیل شده است که سرمایه داری و تفکر سرمایه داری بر خلاف عدالت اجتماعی و مساوات در جامعه محسوب می شود. میلونویچ در مقاله ای تقریباً بلند که ۳۱ ماه مارس در نشریه نیویورکر منتشر شده بود به نقد این کتاب پرداخت و در آنجا این کتاب را در دوقطب سنتی مکاتب اقتصادی اعلام کرد که کارل مارکس اعتقاد داشت. 
پیکتی با استناد به داده های جمع شده در این کتاب ثابت می کند که هیچ دلیلی برای این وجود ندارد که سرمایه داری بتواند مشکلات بی عدالتی اجتماعی را حل کند و اعتقاد دارد در چنین جامعه ای وضع به صورت مداوم به سوی سراشیبی پیش می رود. از بحرانی اقتصادی در سال ۲۰۰۸ تا تظاهرات اشغال وال استریت در ۲۰۱۱ ثابت شده است که مردم عادی نیز بر این باور هستند که سرمایه داری نمی تواند دوای درد آنها باشد. 
وی می نویسد اشغال و جنبش اشغال یک واژه ملموس و درک شده در بین مردم عادی محسوب می شود. آنها به سادگی هرگونه توضیح و دلیلی درباره نظام سرمایه داری را با جمع شدن در خیابان علیه این نظام جایگزین می کنند چون توانایی فکر کردن و سنجیدن نظام های اقتصادی و اجتماعی را دارند. 
پیکتی می گوید هرچند اطلاعات وداده های این کتاب بیشتر تخصصی هستند ولی من به طور اختصاصی این کتاب را با هدف مخاطب عام تهیه کردم چون آنها اقتصاد را از نزدیک لمس می کنند و می توانند تشخیص دهند که چه سیستمی برای آینده شان مناسب تر است. به عبارت ساده تر باید گفت که سرمایه در قرن بیست و یکم یک واژه قابل خواندن است و نمی توان با کلمات مبهم و سنگین منحرف کرد.

نظر شما